Znasz dobrze Excel lub inny arkusz kalkulacyjny i zaczyniasz się zastanawiać co mogło by ci pomóc w codziennej pracy. Kolejnym krokiem jest poznanie i rozpoczęcie używania bazy danych, ale jak zrozumieć bazę danych.
Większość nowoczesnych firm posiada bazy danych, w których przechowuje dane dotyczące sprzedaży, pracowników lub inne. Aby wykonać zestawienie najpierw musisz poprosić osobę z działu IT o udostępnienie ci odpowiednich danych i dopiero wtedy możesz rozpocząć analizę danych.
Nie myśl, że to nie możliwe i firma na pewno się nie zgodzi, bo możesz coś popsuć, to nie prawda. Administrator może tak skonfigurować twoje uprawnienia do bazy danych, że będziesz miał dostęp tylko do odczytu więc nic nie nadpiszesz. Dodatkowo możesz dostać dostęp tylko do interesujących cię danych aby zrobić statystyki sprzedaży lub inne zestawienia.
Excel
Na początku zaprezentuje prosty arkusz kalkulacyjny. Najlepiej zacząć od czegoś prostego a dopiero później brać się za trudniejsze rzeczy.
Jak widzimy na obrazku nasz arkusz zawiera kilka kolumn. Dwie pierwsze wyraźnie są informacjami o osobie dokonującej zakupu. Kolejne dwie to informację o dokonanej transakcji, kolejne trzy są towarem, który został zakupiony. To oczywiście powinieneś już znać więc przechodzimy dalej.
Baza danych
Teraz musimy na podstawie tego arkusza stworzyć bazę danych. W bazie danych podstawowym elementem przechowywania danych jest tabela. W odróżnieniu od arkusza kalkulacyjnego w bazie danych dane dotyczące osoby nie powinny się powtarzać. Taka sama sytuacja jest w przypadku transakcji i towarów. W tym przypadku podzielimy nasz arkusz na trzy tabele(karteczki)
- Na pierwszej karteczce umieścimy imię i nazwisko.
- Druga karteczka to faktura i data sprzedaży.
- Trzecia karteczka to dane transakcji.
Jednak jak spojrzysz na nasze tabele(karteczki) to wyraźnie widać, że już nie wiadomo jak połączyć te tabele(karteczki), straciliśmy powiązania między danymi na każdej z tabel i dlatego straciliśmy logiczne dane, jakie mieliśmy zapisane w Excel.
Aby to naprawić należy przyswoić pierwszą z bardzo ważnych elementu budowy tabel w bazie danych. Chodzi oczywiście o klucz główny, który pomaga identyfikować elementy w tabeli.
Jednak po nadaniu klucza głównego nadal nie wiemy jak te dane powinny zostać połączone. Ten problem rozwiązuje klucz obcy. W danej tabeli wpisujemy jeden klucz główny i kilka lub wcale kluczy obcych aby odzyskać powiązania między tabelami.
No i proszę już teraz wiemy co z czym jest powiązane i możemy przejść do kolejnego etapu. Wiemy już jak z Excel zrobić bazę danych, ale teraz jak odwrócić ten proces i z danych zgromadzonych w tabelach wykonać właśnie takie zestawienie, które później możemy zaimportować do Excel.
SELECT o.imie, o.nazwisko, f.nrFaktury, f.data, t.nazwa, t,ilosc, t.cena, t.suma FROM faktura as f INNER JOIN osoba as o on f.osoba_id=o.id INNER JOIN towar as t on t.faktura_id=f.id
Teraz udało się nam utworzyć z danych zgromadzonych w bazie danych arkusz. Oczywiście to nie wszystko, teraz możemy zmodyfikować nasze zapytanie i od razu pobrać odpowiednie dane jeszcze zanim pobierzemy dane do arkusza. Teraz stworzymy nowe zapytania, w które pobierzemy tylko dane dla klientek, które mają na imię Ania.
SELECT o.imie, o.nazwisko, f.nrFaktury, f.data, t.nazwa, t,ilosc, t.cena, t.suma FROM faktura as f INNER JOIN osoba as o on f.osoba_id=o.id INNER JOIN towar as t on t.faktura_id=f.id WHERE o.imie='Ania'
Więc jak zrozumieć bazę danych
Czy odpowiedziałem na pytanie, jak zrozumieć bazę danych, jeżeli nie to daj znać w komentarzach.